Lessenserie van Noorderlicht.
Antoine d’Agata.
1A. Door de meerderheid van muur komen de elementen (jongetjes) meer naar voren, waardoor de jongentjes beter uitkomen en dus meer opvallen.
Ton Broekhuis.
1B1. Ja klopt, doordat je niet zijn hele houding ziet hij er vrolijker uit.
1B2. Door zijn houding lijkt hij erg gespannen en boos, omdat hij zijn lichaam aanspant en zijn aderen hierdoor naar buitenkomen en dus erg zichtbaar zijn.
1B3. De eerste (echte) foto, zo zie je zijn echt houding en zo kun je zien hoe hij zich voelt.
 
Hellen van Meene.
2A. Zonder het daglicht kun je niet de landbouwgrond zien.
Andrea Stultiens.
2B1. meelicht en strijklicht.
2B2. Door het licht!donker contrast wordt de foto spannender.
2B3. De intensiteit van het licht bepaalt het contrast in de foto en of het beeld intiem of juist uitbundig wordt.
 
Hannes Wallrafen.
3A1. het licht dat van binnen komt valt meer op, omdat dat meer kleur in de foto brengt.
3A2. Doordat mensen met stoelen naar binnen lopen en oranje best een vrolijke kleur is.
De Waterval
3B.  met de rode kleur van de watermeloen, de gele kleur van de ananas en bananen kun je de aandacht vestigen op wat belangrijk is en de blik van de toeschouwer door de foto te laten leiden.
3AB. De omoa, doordat deze foto me het meeste aanspreekt, omdat je niet weet wat er binnen gebeurt en dus de oranje kleur je erg nieuwsgierig maakt.
 
Ton Broekhuis.
 4A1. De eerste foto is vanuit een kikkerperspectief genomen, en de tweede is vanuit een ooghoogte perspectief.
 4A2. De eerste foto is een beetje ondeugend, hij komt slimmer en trotser over. De tweede foto is zieliger en hij komt armer over.
Esther Kroon
 4B. Zo lijken ze groter en dus ontzagwekkender lijken dan ze in de werkelijkheid zijn. Ook lijkt het of ze letterlijk op de wereld neerkijken.
 
Margit Lammers.
5A. Omdat er geen beweging in voor komt en het beeld rustig is.
Corine Hormann.
5B. Het beeld is druk en de wolken bewegen.
5AB. De tweede foto, want ik vind de eerste foto zo saai en statisch.
 
Lard Buurman.
6A1. Dat het drukker is bij de rotsen dan op het strand zelf.
6B2. De foto is hard gedrukt.
6B3. Hard, zo komt het gezicht beter.
 
Ari Versluis en Ellie Llyttenbroek.
7A. Door de reeks foto*s kun je zien dat ze inhoudelijk verbonden zijn.
Veit Mette.
7B1. Angst.
7B2. Doordat iedere foto een apart hoofdstuk van een groter verhaal laat zien.
Carlos Motta.
7C1.  Het motief wordt op een andere manier belicht.
7C2. Je mag van sommige vermisteontvoerde mensen geen foto*smakenpubliceren.
 
Harry Cock.
8A. Het lijkt net of ze het heel goed in de Gazastrook hebben, maar dat is in de werkelijkheid niet zo.
Ellen Kooi.
8B. Je ziet dat de foto in scene is gezet.
 

foto´s gemaakt in de Heemskerkse duinen

Fotografie Door Shanne Endema

bewegend stranddier.

Voor school moesten wij een opdracht doen. Met die opdracht moesten we een strandbeest maken, hierbij hebben wij gekozen om een vlinder te maken waarbij de vleugels kunnen bewegen